New Age bevægelsen
Er Newage en religion?

New Age og det Kristne evangelium.

En analyse af halvfemsernes "designer-religion".

Evangelier i konflikt!

New Age bevægelsens navn er i princip forkert, da det hverken er en organiseret bevægelse eller budbringer for en ny tidsalder, trods deres egen påstand.

Det er derimod en sammenblanding af Østens mystik og Vestens materialisme, en blanding af videnskab og overtro, fysik og metafysik, antik historie, legender og "moderne" bevidsthed. Deres ideer siver ind i vores kultur gennem medier, såsom film, fjernsyn, science fiction litteratur, gennem skoler, collegier, management- og meditationskurser.

Der er tre ting, som kan danne et slags forenende grundlag for den forvirrende mængde ideer, som udgør "New Age".

  • Alle er en!

Dette er grundlaget for hinduismen, at individets sjæl er den universielle sjæl. Det har N.A. lånt. Og trods åbenbare modsigelser er der ingen forskel på Gud og mennesker, personer og ting, du og jeg, til og med på godt og ondt. De er blot manifestationer af samme virkelighed.

  • Alt eller alle er Gud!

Shirley MacLaine, som man kan beskrive som en slags ypperstepræst(inde) for N. A., skriver, at der er en "spirituel grundlov", som vil gøre verden til et gladere og sundere sted at være, og at alle- hver eneste- er gud. Dette er "New Age`s" glade budskab. Desuden siger hun" Jeg ved, at jeg eksisterer, fordi " Jeg er". Jeg ved, at gudskraften eksisterer, derfor "den er". Siden at jeg er en del af denne kraft, "er jeg den, jeg er". Hermed påtager hun sig selv den Guddommelige titel.

"Hver og én må gøre op med sit eget "indre selv", og dit "indre selv" åbenbarer for dig, at du er gud. Også alle andre personer er gud. Hver og én bliver herre over sin egen sjæl og opdager, at han er gud. Den gode energi dømmer ikke folk. Der eksisterer ikke en dom, kun erfaring. Inkarnation efter inkarnation indtil sjælen indser, at den er perfekt.Dette er den totale kærlighed." - " Ondt og godt eksisterer ikke kun "oplyst agtpågivenhed" eller ligegyldighed." .- " Vi er vore egne skabere." (Shirley MacLaine " Dancing in the light")

For "N.A. eksisterer moral(synd og skyld) ikke. Fremmedgørelsen, som mennesket oplever, er ikke fremmedgørelse fra Gud, men fra selvet. Derfor behøver vi ikke tilgivelse men " lys, som oplyser os". Frelse( de bruger ikke dette ord) kommer ikke udefra, men "nogen" kommer til vor redning indefra. Med andre ord- frelsen finder mit selv.

  • Alt og alle er godt!

Tilhængere af N.A. er overbeviste om, at de vil bringe en era af fred, harmoni og lykke. Fordi menneskene er guder, har vi en ubegrænset potentiale for transformation(forandring eller reinkarnation!)

Det kan være let for kristne at affærdige N.A. som en smule naive og ganske harmløse, men man er nødt til at tage dem alvorligt.

Fra begyndelse til slut viser N.A. en besættelse af selvet. De sætter selvet i Guds sted og påstår at "vi er Gud". De har afsat Gud fra tronen og står selv i stedet for Treenigheden.

Først identificerer de Gud, den Almægtige skaber, med universet.

For det andet er Gud, Sønnen, vor forløser fjernet.Fordi for N.A.er der kun at vælge mellem ligegyldigheden og agtpågivenheden overfor sit eget indre jeg.

Men vort menneskelige problem er ikke ligegyldighed, det er synd, og løsningen ligger ikke i os selv, men kommer udefra.De virkelige gode nyheder er ikke, at jeg i mit sande selv er guddommelig, men at Jesus Kristus kom til verden for at frelse syndere.

For det tredie er Den Hellige Ånd, vor åndelige vejleder afsat. For N.A. har "forandring" intet med moral eller opførsel at gøre. Snarere med forandringen af deres bevidsthed, nemlig opdagelsen og udvklingen af deres egen potentiale.

Hermed må vi vælge mellem to uforenlige evangelier. På den ene side, det falske evangelium om New Age- bevægelsen, som har jeg`et, identiteten og mulighederne som det centrale. På den anden side har vi det sande evangelium, hvor Gud er det centrale, Vor Fader, som elsker os, Hans søn, som døde for os og Helligånden som vejleder og forandrer os.

Der er ingen mulighed for kompromis mellem disse to evangelier. Den sande "nye tidsalder" blev indledt af Jesus Kristus ved hans første komme. Derfor er den såkaldte "New Age-bevægelse" et bedrag og en forfalskning.

 

 

"New Age`s forbindelser til "grønne" og okkulte bevægelser"

New Age har forbindelser til mange forskellige bevægelser. Alternativ medicin og økologi hører umiddelbart til de mere "uskyldige", derudover er den mere overfladiske astrologi også alment brugt. Disse er i de mere tidligere faser af New Age engagement.

Grundlæggende finds der to faser af engagement i New Age. For det første, den kvasi-humanistiske og for det andet, den okkulte forbindelse.

Overgangen mellem disse to forbindelser er uklar, men måske kan man forestille sig et engagement i "den grønne bevægelse" plus humanistisk visdom blandet med en form af yoga, som i kendtes og berømtes kredse er en populær trend, en form for "alternativ medicin" og derfra, som vi kan se af nedenstående, er der kun et lille skridt til mere okkult aktivitet.

Yoga!

Denne var før en okkult mikrominoritetsbevægelse her i de vestlige lande. Den har i dag stor tilslutning i U.S.A.og Europa. Alle former af yoga overdøver de fornuftsbetonede krafter, tømmer bevidstheden for tanker og tillader ånder at overtage den.

Reinkarnation, som er en del af yogalæren, er en populær trend i vesten, men i østen er den definitivt en straf. Den er for de troende hinduer den eneste måde at slippe ud af den endeløse cyklus af liv og død.

Her i vest er den helt anderledes markedsført:

Mantra yoga involverer åndedrættet,og meditationen er et formål for at tømme bevidstheden. Mantra er navnet på en Hindu- gud, som messes uophørligt indtil bevidstheden er tømt for alle tanker. En variant af denne blev brugt som hjernevaskningsteknik i totalitære regimer før enden af den kolde krig.

Raja yoga kaldes den højeste form for Hinduisme. "Raj" betyder "royal". Også denne tømmer bevidstheden, men udover dette har den til hensigt at skabe "forbindelse" med det " Øverste Væsen". Med dette menes åndebesættelse.

Tantra yoga er for tiden ved at sprede sig som en steppebrand i de vestlige lande. Som alt yoga er den designet til at provokere en besættelse af de hinduistiske ånder for at bryde reinkarnationskæden. Desuden praktiseres den af fremstående diciple for at bringe de psykiske kræfter frem i fuld blomst. Resultatet er satanistiske riter og mord.

Johanna Michaelsen, udgiver af bogen " The beatiful side of evil" og forhenværende yogalærer, nu kristen, siger: "Hensigten med alle former for yoga er at tømme bevidstheden. Dette er forfærdeligt farligt. Det er som at åbne en dør til et rum. Uanset hvad som kommer igennem døren, så har du ingen som helst kontrol over det mere".

Den store forførelse ved yoga er, at det nu om dage bliver markedsført som fysiske øvelser, intet mere.At der er noget andet bagom, såsom at det har forbindelse med det hinduistiske "mantra" bliver slet ikke nævnt. Og heller ikke at yoga er en bro mellem den humanistiske og den okkulte fase af "New Age".

Astrologi!

"Jeg tror nu ikke meget på denne hersens astrologi. Vi fisk er ikke så lette at narre"

Dette er ikke en bemærkning, som jeg har hørt, men vitsen har været rundt omkring. Den er blevet populær fordi den er typisk i ambivalensen til astrologien i vesten i forhold til den langt mere rodfæstede,okkulte psedo-videnskab som findes i øst.

Astrologien betragtes af mange som en varmluftsballon, men er den andet end varm luft? En magt eller kraft eller hvad, som kan manipulere menneskets liv?

Kan det være de samme okkulte kræfter, som optræder i spiritistsammenhæng, og som også kan påvirke os gennem yoga, meditation oglignende?

Faktum er, at der aldrig har været så mange, som tror på det, som nu i vor tidsalder. Ca 1 mia. på verdensplan tror på, at deres skæbne kan læses i stjernerne. Bare i U.S.A. er der 35 mio. og af dem er 10% evangeliske kristne! Man kan forstå, hvorfor astrologi har den største tilslutning indenfor "New Age".

Astrologi fordømmes i bibelen.Den har ikke kraft til at frelse, men den åbner menneskets bevidsthed for dæmoniske forvildelser. Bibelens lange liste over Guds afsmag og fordømmelse af stjernetydere, hedenske guder og syslen med spiritisme og heksemageri er imponerende. Bibelens syn på kilden til astrologi, nemlig faldne engle/dæmoner,viser både en svaghed i forhold til Gud og en styrke i forhold til os menesker. Dæmoner kan fortælle dig en masse om din fortid, men fremtiden kender de intet eller kun lidt til, dog måske mere end vi mennesker.

Hvad er der så farligt ved at sysle med dette? Der må man konkludere, at på grund af den magt, som ligger bagved astrologien, må man formode, at den vil trække os i modsat retning af kristendommen og vor Gud, i samme retning som heksekraft, spiritisme, magi, trolderi og satanisme.

Homeopati!

Mange sunde ideer kan væves sammen med en besættelse af kroppen og føre til kropstilbedelse. N.A ønsker alle slags grænser fjernet, religiøse, nationaleog seksuelle.De vil bringe sind, krop og ånd sammen i èn helhed af individdet. Her blander man medicin, forskellige former af terapi og pseudo-psykologi sammen med længslen at være i berøring med magtfulde kræfter i universet, en praksis som er udelukket fra kristen og jødisk tradition.

Økologi!

"New Age" finder en samstemmighed mellem sin egen og den politiske udtryksmåde fra den" grønne bevægelse". Der er dog endnu mange fra de grønne partier, som ikke tilhører N.A.

Her "låner" N.A. uroen for vort naturlige miljø, men de anbringer det der, hvor DE mener, det hører til, nemlig i panteismen(gud i alt og alle).Tendensen er, at ville personificere alt. Vi kender udtryk som "Moder jord" og "Den Gode Jord".

(Referat fra David Marshall`s bog " New Age versus the Gospel")

Oversætning og sammendrag, Mette Makkonen.


Frank T 25.06.2014 10:48

Meget, meget godt og rammende formuleret !

| Svar

Nyeste kommentarer

01.05 | 13:55

Se quran:41:37 - folk forbydes at tilbede månen. Udtalelsen om måneguds tilbedelse er misvisende, thelastdialogue.org/article/the-word-moon-mentioned-in-quran/

08.04 | 04:25

Jeg er en almindelig borger, i rigtig mange år har jeg kendt til at vi bliver løjet for.

08.04 | 04:20

Der er så rigtigt. Der tragiske er at menneskeheden er blevet manipuleret og kontrolleret til at tro, at der kæmpes hårdt for folkesundheden.

25.06 | 10:48

Meget, meget godt og rammende formuleret !